ام الكتكوت لتعليم الخياطة ومشتملاتها
اهلا بكم اخواتى الغاليات فى منتدى ام الكتكوت لتعليم الخياطة و مشتملاتها اتمنى لكم قضاء وقت مفيد مع اجمل التحيات
اهلا بكم اخواتى الغاليات فى منتدى ام الكتكوت لتعليم الخياطة و مشتملاتها اتمنى لكم قضاء وقت مفيد مع اجمل التحيات
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كيف تدخلين مجال التفصيل من اوسع ابوابه باقل خبرة

الرئيسيةالمواضيع الاخيرأحدث الصورالتسجيلدخول
اتمنى للجميع الاستفادة و اتمنى ان تقضوا وقتا ممتعا فى المنتدى و نعتذر عن الاعطال الخاصة بالصور وان شاء الله سيحدث تغيير لاحقا امنياتى بالتوفيق للجميع (ادارة المنتدى)
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» سالوبيت للاطفال من 5 الي 8 سنوات
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالسبت سبتمبر 19, 2020 9:35 am من طرف omelkatkot

» بنطلون الصياد للاطفال بدون باترون
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2020 11:49 pm من طرف omelkatkot

» كورس التطريز اليدوي
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2020 11:40 pm من طرف omelkatkot

» شنطة من بنطلون جينز قديم للميك اب
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2020 11:36 pm من طرف omelkatkot

» تزيين الاقلام العودة للمدارس 2020
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2020 11:33 pm من طرف omelkatkot

» قناة يوتيوب
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 16, 2020 11:30 pm من طرف omelkatkot

» كتاب الوجبات السريعةللمطاعم ووصفاها السرية
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالسبت يونيو 13, 2020 11:58 pm من طرف omelkatkot

» مقاطع فيديو للخياطة و التطريز الالى
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأحد ديسمبر 25, 2016 5:32 pm من طرف djlili

» بنطلون حريمى
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 15, 2015 5:32 pm من طرف omelkatkot

» أعشاش اللحمة بالبطاطس
حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 21, 2015 11:41 pm من طرف djlili

منتدى

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)

Fara
omelkatkot
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
omelkatkot
الادارة العامة
omelkatkot

العمل/الترفيه : معلمة للاقتصاد المنزلى

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Empty
مُساهمةموضوع: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأحد نوفمبر 15, 2009 4:48 pm

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) 222427

اخواتى الغاليات

اود ان اسالكم سؤال عن حلاقة شعر راس البنات هل هو مجدى ام لا فائدة منه هل هو يتقل الشعر ولا لا وهل له سلبيات يجعد الشعر اكثر

ملحوظة ان بنتى عمرها عامين

منتظرة منكن الافادة

اخواتى الغاليات

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) 799166 حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) 799166 حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) 799166
https://omelkatkot.yoo7.com
Fara
عضوة جديدة

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالخميس نوفمبر 19, 2009 8:11 am

السلام عليكم
انا حلقت شعر بنتي لما كانت صغيرة 9 شهور شعرها كان اسود وناعم شوية بس لما حلقته طلع الشعر افتح وخشن وصار ملفوف..
وصرت اقص لها شعرها دايما والي لاحظته ان الشعر فرد وكثر ماشاء الله بس اهم شي تهتمي بيه بالتزييت والحين عندها اربع سنوات وخليت شعرها ماعدت قصيته وبحس الفه بتروح كل مابيطول ... بس لفات شعرها حلوة كمان
وكمان بنت اختي قصة شعر بنتها وعمرها سنتين لانه خفيف وكان ملفوف الي لاحظته ان الشعر كثر وفرد ماشاء الله عليها.
ومعروف القص للشعر حلو بس الحلاقه ماتكون بموس بماكينه افضل ولو في البيت احسن كمان
اتمنى لك التوفيق وتفرحي بالنت وشعرها
البربريه
عضوة جديدة

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأحد نوفمبر 22, 2009 3:00 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى بنتين وولد كلهم كانوا مولودين بشعر ناعم وتقيل .فى البنت الاولى شعرها كان جميل بس حبيت انه يطول بسرعة فحلقته ليها بالموس فى البيت وكان عمرها 4 شهور والان بقت عمرها 6 سنين ولحد دلوقتى معذبنى بس اللى لاحظته انه تقل كتير لكن اخشن .اما البنت التانية فما حلقت ليها لكنى بقص الاطراف كل شهرين 3 وناعم زى ما هو والولد كذلك شعره ناعو وتقيل يعنى بجد انا ندمانه على حلاقة شعر بنتى الاولى بس كويس ان انتى سالتى الاول .
ويارب اكون افادتك بالتوفيق
omelkatkot
الادارة العامة
omelkatkot

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأحد نوفمبر 22, 2009 8:30 pm

Fara كتب:
السلام عليكم
انا حلقت شعر بنتي لما كانت صغيرة 9 شهور شعرها كان اسود وناعم شوية بس لما حلقته طلع الشعر افتح وخشن وصار ملفوف..
وصرت اقص لها شعرها دايما والي لاحظته ان الشعر فرد وكثر ماشاء الله بس اهم شي تهتمي بيه بالتزييت والحين عندها اربع سنوات وخليت شعرها ماعدت قصيته وبحس الفه بتروح كل مابيطول ... بس لفات شعرها حلوة كمان
وكمان بنت اختي قصة شعر بنتها وعمرها سنتين لانه خفيف وكان ملفوف الي لاحظته ان الشعر كثر وفرد ماشاء الله عليها.
ومعروف القص للشعر حلو بس الحلاقه ماتكون بموس بماكينه افضل ولو في البيت احسن كمان
اتمنى لك التوفيق وتفرحي بالنت وشعرها

البربريه كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عندى بنتين وولد كلهم كانوا مولودين بشعر ناعم وتقيل .فى البنت الاولى شعرها كان جميل بس حبيت انه يطول بسرعة فحلقته ليها بالموس فى البيت وكان عمرها 4 شهور والان بقت عمرها 6 سنين ولحد دلوقتى معذبنى بس اللى لاحظته انه تقل كتير لكن اخشن .اما البنت التانية فما حلقت ليها لكنى بقص الاطراف كل شهرين 3 وناعم زى ما هو والولد كذلك شعره ناعو وتقيل يعنى بجد انا ندمانه على حلاقة شعر بنتى الاولى بس كويس ان انتى سالتى الاول .
ويارب اكون افادتك بالتوفيق

تجاربكم درس جميل

هو فعلا خوفى من خشونة الشعر او انه يكون فيه كسرات هو ده الخوف

و صعوبة تسريحه

دى مشكلة كبيرة

لكن محتاجة لاراء اكثر لانى من عام و انا مترددة فى حلاقته ام لا

لان فى ناس بيقولوا الوراثة هى التى تغلب مهما ان كان مش الحلاقة هى اللى بتبوظ الشعر

ربنا يوفقوا لكل خير
شيرين
صديقة المنتدى
صديقة المنتدى
شيرين

العمل/الترفيه : احب كل الاشغال الفنيه

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 23, 2009 12:43 pm

اولا السلام عليكم ام الكتكوت يا غاليه
ثانيا ليه عاوزه تحلقى الشعر اصلا ده زينة البنت انا ما بحبش شكل الاطفال وهى حالقه راسها
وبعدين السنه هى الحلقه عند السبوع والتصدق بوزنه فضه وده ليه فوايد كتير من الناحيه العلميه والصحيه انا سمعت من الشيخ بس
صراحه مش فاكره بالظبط ايه فوايده بس اكيد اتباع السنه ليه كل الفوايد ولكن بعد ذلك ما اظن انه مجزى وكل واحد شعره هو اللى بيطلع ومش كل الاخوات بيكونو شعرهم طى بعض

طولت عليكى ووجعت دماغك لكن حبيت اقول رايي وفى الاخر الراى ليكى بس اوعى تحلقيه فى الشتاء الدنيا سقعه قوى هههههههههه
omelkatkot
الادارة العامة
omelkatkot

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 30, 2009 11:51 am

شيرين كتب:
اولا السلام عليكم ام الكتكوت يا غاليه
ثانيا ليه عاوزه تحلقى الشعر اصلا ده زينة البنت انا ما بحبش شكل الاطفال وهى حالقه راسها
وبعدين السنه هى الحلقه عند السبوع والتصدق بوزنه فضه وده ليه فوايد كتير من الناحيه العلميه والصحيه انا سمعت من الشيخ بس
صراحه مش فاكره بالظبط ايه فوايده بس اكيد اتباع السنه ليه كل الفوايد ولكن بعد ذلك ما اظن انه مجزى وكل واحد شعره هو اللى بيطلع ومش كل الاخوات بيكونو شعرهم طى بعض

طولت عليكى ووجعت دماغك لكن حبيت اقول رايي وفى الاخر الراى ليكى بس اوعى تحلقيه فى الشتاء الدنيا سقعه قوى هههههههههه

ولا انا يا شرين ما بحب الشعر لما يتحلق

لكن عايزة شعرها يكون تقيل

و ده جيرانى بيقولولى احلقى شعرها

وهيطلع تقيل

هو ده اللى خلانى اسال اهل الخبرة منكن

لاستفيد و اقتنع بالافضل طبعا

ربنا يباركلك يا شرين
mdamafaf
عضوة جديدة

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالأربعاء مايو 05, 2010 8:16 pm

السلام عليكم
الأفضل بلاش حلاقة شعر البنت لأنى أعرف واحدة وهى صغيرة كان شعرها ناعم لكن بعد الحلاقة اصبح مجعد وخشن وفى أخت اعرفها حلقت لبنتها شعرها تقل لكن مجعد وخشن والأفضل لو تستشيرى دكتورةوممكن لو عايزة شعرها يتقل استعملى زيت الخروع وجوز الهند ويارب اكون افادتك
مصدومه
عضوة جديدة

العمل/الترفيه : اهوى الابداع فى كل شئ

مُساهمةموضوع: رد: حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)   حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) Icon_minitimeالسبت مايو 08, 2010 1:17 pm

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال) 572355 فى الحقيقه ياجماعه انا ضد حلاقة شعر البنت من الاساس الا وهى رضيعه بس
وبعدين انا جديدة عليكم وعاوزه ترحيب منكم

حلاقة شعر رأس البنات (سؤال)
صفحة 1 من اصل 1